Skip to main content

Staat het spotten van orang-oetans in het wild ook op jouw bucket list? Breng dan een bezoekje aan Bukit Lawang in Sumatra! Sumatra en Borneo zijn de enige plekken waar deze apen voorkomen. Tijdens mijn reisroute door Sumatra was Bukit Lawang mijn eerste bestemming in Indonesië.

Orang-Oetans spotten in Bukit Lawang, Sumatra

Mijn rondreis van 2 maanden door Indonesië startte in Sumatra. Ik vloog namelijk vanaf Singapore naar Medan in Noord-Sumatra. Vanaf het vliegveld in Medan nam ik direct een taxi naar Bukit Lawang, naar de jungle.

Bukit Lawang is een schattig dorpje naast de rivier. Het staat bekend om het grootste dierenreservaat van de Sumatraanse orang-oetan. Er bevinden zich ongeveer 5.000 van deze prachtige dieren in het gebied. Daarnaast is Bukit Lawang één van de beste toegangspoorten tot het Gunung Leuser National Park.

Wat ik vrij snel doorkreeg toen ik aankwam in Bukit Lawang, is dat er een flinke rivaliteit bestaat tussen guesthouses en tour organisaties in het dorp. De meeste guesthouses bieden namelijk allemaal hun eigen tour aan naar het national park en ze verwachten eigenlijk allemaal dat je deze ook bij hen boekt. Ik had daarentegen van te voren mijn guesthouse en tour afzonderlijk van elkaar geboekt. En dat werd duidelijk niet op prijs gesteld. Ik kreeg bij aankomst in mijn guesthouse zelfs een halve speech van een van de werknemers dat dit niet de bedoeling is. Dat was een behoorlijke afknapper zal ik je zeggen. De keuze moet voor iedereen natuurlijk vrij zijn.

Veel lokale gidsen houden namelijk te weinig rekening met het dierenwelzijn en voeren de apen voor de toeristen. Dat is natuurlijk hartstikke fout, want hierdoor worden de dieren agressief en te veel gewend aan mensen. Het is daarom belangrijk om een goede tour organisatie te kiezen. Met mijn tour organisatie-keuze was ik daarentegen wel erg tevreden: Bukit Lawang Jungle Trekking. Deze gidsen voerden de orang-oetans niet. Er zijn gelukkig genoeg andere organisaties die ook rekening houden met het dierenwelzijn. Bekijk ook eens het overzicht van organisaties op Tripadvisor.

Bukit-Lawang-Sumatra

Wat te doen in Bukit Lawang?

Bukit Lawang bevindt zich aan de rand van het Gunung Leuser National Park, dus je bevindt je praktisch gezien al in de jungle. Ik vond het erg leuk om rond te lopen in het dorp. Zo liep ik bijvoorbeeld naar de Bat Cave. Hier heb ik (uiteraard) vleermuizen gezien, maar ook joekels van spinnen en insecten. Ook spotte ik onderweg nog een knalgroene hagedis. Het was volgens mij niet langer dan een half uurtje lopen vanaf het dorp. De route staat niet duidelijk aangegeven op Maps, maar wel op de offline kaarten van Maps.me. Kosten voor de Bat Cave zijn 25.000 IDR per persoon voor een gids en zaklampen.

De route naar de Bat Cave loopt door het dorp en ten slotte een stukje door de jungle. Verdwalen kun je er niet echt. Op de terugweg zag ik een grote groep makaken op het pad. Ervaring heeft mij geleerd dat deze apen over het algemeen redelijk agressief zijn, al helemaal als je ze aankijkt. Een passerende local raadde mij aan om maar even te wachten totdat het alfa mannetje zou weggaan.

Toen de horde apen leek te vertrekken, kon ik mijn weg vervolgen. Alleen besloten de apen toch dat ze wel geïnteresseerd in mij waren. Erg prettig was het niet toen ze hun tanden lieten zien. Ik liep rustig door en probeerde ze niet aan te kijken terwijl ze mij volgden. Uiteindelijk pakte er een mijn enkel en ik sloeg werkelijk doodsangsten uit. Gelukkig bleef het daarbij en arriveerde ik weer veilig het dorp. Wat een avontuur op de eerste dag..

Hagedis-Bukit-Lawang

Tweedaagse Jungletrekking

Maar waarom je natuurlijk echt naar Bukit Lawang komt, is voor een gave jungle trekking. Ik deed een tweedaagse jungletrekking waarbij ik een nacht in de national park sliep. Een ervaring om nooit te vergeten!

De eerste dag begon op tijd, rond een uurtje of 8 dacht ik. De groep bestond uit 6 mensen. We zouden op de eerste dag al een flinke afstand afleggen. En in de jungle met die benauwende hitte telt elke stap een stuk zwaarder.

We waren nog niet eens de ingang van het national park gepasseerd en we hadden de eerste apen al gezien: Thomas Leaf Monkey (ook wel Thomaslangoer). Deze soort komt enkel voor in Sumatra in Indonesië. Een hele groep van deze Thomas Leaf Monkeys slingerde in de bomen boven ons hoofd en enkele liepen over de grond. Ze zijn over het algemeen helemaal niet schuw en we konden best dichtbij komen. Deze apen zijn, in tegendeel tot makaken, helemaal niet agressief waardoor ze over het algemeen ook geliefd zijn bij de bevolking.

Thomas-Leaf-Monkey-Sumatra

Orang-oetans

Na een half uurtje lopen bevonden we ons officieel in het Gunung Leuser National Park. Niet heel lang daarna zagen we al onze eerste orang-oetan! Wouw wat gaaf! Het was een moeder met een jong. Het jong was erg geïnteresseerd in de toeristen en klom ongevraagd op een van de toeristen. De gidsen grepen snel in, want de moeder was erg beschermend en kon in zo’n geval zeker in de aanval gaan. Eén van de gidsen liep daarom met het jong terug naar de moeder. Elke keer wanneer het jong onze kant opliep, liep iedereen snel achteruit.

We vervolgden onze weg en zagen een aantal gigantische rode mieren op de grond lopen. Onze gids wist ons te vertellen dat alleen de beet van het vrouwtje of mannetje (welke van de twee het is ben ik vergeten) extreem pijnlijk is. Gewoon maar goed voor beide oppassen dus! Ook zagen we een gigantische giftige duizendpoot tussen de bladeren wandelen. Nu kun je wellicht begrijpen waarom het dragen van dichte schoenen, lange sokken en een lange broek een must zijn.

Na een tijdje hiken zagen we weer een orang-oetan met jong. Deze was een stukje kleiner en hing nog aan zijn moeder. Hij probeerde ook zelf al een beetje rond te klauteren in de bomen.

Orang-oetan-Sumatra-Bukit-Lawang

De gidsen wisten bij elke orang-oetan te vertellen wat hun naam was en of ze agressief waren. Er lopen namelijk ook een aantal zeer agressieve orang-oetans rond. En je raad het al, deze zijn helaas agressief geworden dankzij de invloed van de mens: het voeren. We liepen daarom altijd tussen de gidsen in en moesten op onze eerste dag zelfs al wegrennen voor één van deze agressieve apen. Eén van onze gidsen heeft namelijk een deel van zijn vinger verloren door de beet van één van de orang-oetans. Gelukkig zijn deze agressievelingen maar op één hand te tellen.

Na onze heerlijke fruit-lunch waren we het allemaal erover eens, dat onze eerste dag niet meer stuk kon. We hadden al een stuk of 10 orang-oetans gezien waaronder een aantal baby’s en ook nog eens van hartstikke dichtbij! Ik vond het zo bijzonder om te zien hoe kalm én geïnteresseerd deze dieren kunnen zijn.

Fruit-jungletrekking-Bukit-Lawang

Overnachting in het kamp

Halverwege de middag kwamen we aan in het kamp. Het kamp was opgezet naast de rivier. Omdat we allemaal behoorlijk hadden gezweet tijdens het hiken, was het heerlijk om een verfrissend bad te nemen in de rivier. Toen we even later zaten uit te rusten met een kopje thee, zagen we nog een orang-oetan in de bomen hangen aan de overkant van de rivier. Zo’n moment is ook wel heel erg gaaf.

Het avondeten (met sfeervol kaarslicht) was ongelooflijk lekker. We aten curry, tempé, rendang, kroepoek, kip, aardappelkoekjes en meer. Wist je dat de beste rendang in Sumatra wordt gemaakt? Het recept van Rendang staat trouwens ook op mijn website. De rest van de avond spendeerden we in de tent terwijl we elkaar raadsels en verhalen vertelden.

Kamp-jungletrekking-Bukit-LawangEten-Jungletrekking-Bukit-Lawang

De volgende ochtend gingen na het ontbijt redelijk vroeg op pad. We liepen eerst een stuk door de rivier waarna we onze route vervolgden door de jungle. We waren na een half uurtje alweer kletsnat van het zweet. Ook op deze dag spotten we weer een aantal orang-oetans. Deze kwamen zelfs weer heel erg dichtbij. Ze waren helemaal niet mensenschuw en erg geïnteresseerd in ons. Ze hingen er nonchalant bij terwijl ze op ons neerkeken.

Na een aantal uur verder lopen kwamen we aan bij de grote rivier. Na een lekkere lunch, gingen we per tube terug naar Bukit Lawang. Het regenseizoen was nog niet begonnen, dus heel wild was het water gelukkig nog niet. Ik kan me voorstellen dat deze activiteit in het regenseizoen te gevaarlijk is.

Tubing-Bukit-Lawang

In deze twee dagen hebben we maar liefst 14 orang-oetans gezien waaronder 5 baby’s.

Benodigdheden jungletrekking

• Wanneer je besluit een jungletrekking te gaan doen vanaf Bukit Lawang, heb je een aantal dingen nodig. Zo is het een must om een lange broek en lange sokken te dragen die je over je broek heen trekt. Hierdoor krijgen insecten en bloedzuigers minder de kans om op je huid te komen.
  • Daarnaast zijn dichte schoenen met een goede grip ook een aanrader. Heuse bergschoenen zijn daarentegen weer niet per see nodig, sneakers met een goede zool zijn prima.
  • Ook zijn AntiInsect Spray of DEET onmisbaar in de jungle. Breng dit bij voorkeur voorafgaande aan je trekking aan, om te voorkomen dat deze troep in de natuur terecht komt.
  • Wanneer je besluit om minimaal een nacht in het national park door te brengen, zijn een lakenzak en eigen kussensloop erg prettig.
  • Een setje schone kleding kan dan ook niet ontbreken. En vooral een extra paar sokken! Niks is erger dan een dag moeten lopen op natte sokken waardoor je blaren krijgt.
  • Regenkleding of een poncho is ook van harte aan te bevelen, want het regent gewoonweg erg veel in Sumatra.
  • Neem voldoende water mee. Liever te veel dan te weinig. Je zweet namelijk erg veel en dit vocht moet je weer allemaal bijvullen.

Prijs voor een tour in Bukit Lawang

Vanaf Bukit Lawang is het mogelijk om verschillende soorten jungletrekkingen te maken, van een halve dag tot maar liefst vijf dagen.

Voor een halve dag betaal je gemiddeld €35 per persoon inclusief fruit en een permit. Voor een eendaagse trekking vanaf Bukit Lawang betaal je gemiddeld €45 inclusief fruit, lunch en permit. Daarentegen zou ik je echt aanraden om minimaal een tweedaagse trekking te gaan doen, zodat je een nachtje in het national park slaapt. Je ziet in twee dagen uiteraard veel meer en het is een hele gave ervaring. Prijzen voor een 2-daagse jungletrekking liggen zo rond de €80 per persoon. Een driedaagse jungletrekking kan natuurlijk ook. Hiervoor betaal je gemiddeld €110.

Orang-oetan-Bukit-Lawang

Beste reistijd Bukit Lawang

Over het algemeen regent het ’t hele jaar door behoorlijk veel in Sumatra. Je hebt daarentegen de minste kans op regen in juni – augustus wat deze maanden ook de beste reistijd maakt voor Sumatra.

Ik bezocht Bukit Lawang in het begin van augustus en heb gelukkig tijdens de trekking erg goed weer gehad. In het regenseizoen heb je minder kans om orang-oetans te zien, omdat ze zich dan terugtrekken en zich minder snel laten zien. Onze gids vertelde dat orang-oetans over het algemeen een erg gevoelig gezicht hebben. Daarom gebruiken ze vaak een blad van de boom om hun gezicht te beschermen van de regen.

Accommodaties Bukit Lawang

Bukit Lawang is een populaire bestemming in Sumatra en er bevinden zich daarom ook genoeg accommodaties in én buiten het dorp. De prijzen liggen over het algemeen erg laag. Voor een paar euro kun je al overnachten in het dorp.

Booking.com

Verder reizen

Vanaf Bukit Lawang zijn er verschillende opties om verder te reizen. Zo reisde ik vanaf Bukit Lawang verder naar Berastagi, een rit van 5 uur. Maar je kunt ook prima naar andere bestemmingen reizen. Prijzen zijn gemiddeld als volgt: