Skip to main content

Tijdens mijn reizen door Azië heb ik een behoorlijk aantal trekkings gedaan. Elke trekking verrast me steeds weer op een positieve manier. Zo deed ik ook een 3 daagse trekking van Kalaw naar Inle tijdens mijn rondreis door Myanmar van 1 maand. Het landschap is waanzinnig en wat is nou een betere manier om deze te ontdekken dan te voet?

Tijdens deze trekking van Kalaw naar Inle heb ik genoten van waanzinnige vergezichten én heb ik een beter kijkje gekregen in het lokale leven en de cultuur. Ik raad hem dan ook iedereen aan!

Trekking-schoenen Myanmar

Trekking Kalaw

De trekking is alleen geschikt voor mensen die zeer goed te been zijn en een redelijke conditie hebben. In 3 dagen hebben namelijk 60 kilometer gelopen. Dat is niet niks! En omdat het nogal vaak kan regenen in de omgeving van Kalaw waren de paden niet van perfecte kwaliteit. Het was er vaak modderig en erg glad.

Daarnaast moet je ook niet vies zijn van basic voorzieningen. Je hebt drie dagen lang geen westerse wc maar letterlijk een gat in de grond en warm water is er ook niet. Voor mij geen enkel probleem, maar het is goed om je hiervan bewust te zijn!

In Kalaw bevinden zich verschillende organisaties die trekkings aanbieden naar Inle Lake. Sommigen bieden privé tours aan, anderen in groepen. Ik vond het ontzettend leuk om met een groepje te gaan om op deze manier nieuwe mensen te ontmoeten en we hadden een ontzettend leuke tijd! Daarnaast kun je ook kiezen uit een eendaagse, tweedaagse of driedaagse trekking.

Op Tripadvisor vind je een overzicht van de meeste trekkingsorganisaties in Kalaw. Ik ging met de organisatie Jungle King.

Dag 1

De eerste dag begon op tijd. Rond 9:00 stonden we klaar bij het meetingpoint om de trekking van start te laten gaan. Eerst liepen we een stukje door de stad en al snel door het bos waar we onze eerste bui op ons kop kregen. Het hoogste punt bevond zich ongeveer op 1400 meter en we konden al vrij snel genieten van een waanzinnig uitzicht. Onderweg kwamen we een aantal boeren met hun vee en honden tegen. De route vervolgde zich door verschillende dorpjes waar we lunchte.

Trekking-Kalaw-uitzicht-rijstvelden Myanmar

Het landschap was tijdens de eerste dag al zó divers en we passeerden een aantal prachtige uitzichtpunten.

We overnachtten na een hike van zo’n 6 uur in het Kyauk Su dorpje bij een familie thuis. Er lagen dunne matrasjes met dekens en kussen voor ons klaar op de bovenverdieping. Er was geen elektriciteit en het eten werd voor ons boven het vuur klaargemaakt. Het was een feestmaal! Door middel van gebaren probeerden we te communiceren met de lokale familie en dat leverde grappige momenten op.

Trekking-VIllage-Myanmar

Dag 2

Iedereen werd deze ochtend al vroeg wakker. Sommigen waaghalzen namen een “douche” in hun ondergoed met behulp van bakjes koud water uit het waterbassin. Ik liet deze kans even aan mij voorbij gaan! Voordat we startten aan onze tweede dag maakte de familie een heerlijk ontbijt voor ons klaar.

We liepen deze dag weer door kleine dorpjes en langs verschillende plantages. De route was vandaag een stuk glibberiger en meerdere van ons zijn een paar keer (bijna) onderuit gegaan. Een van de mooiste stukken van deze route vond ik de vele rijstterrassen met de bergen op de achtergrond. En over een van die bergen moesten we klimmen om de overkant te bereiken. Het was spekglad en daardoor best vermoeiend!

Trekking-Rijstvelden-Myanmar

Tijdens onze lunch met lokale biertjes was het veel te gezellig en voordat we het wisten begon het al te schemeren. Deze avond zouden we in een lokaal klooster gaan slapen. We zouden onze overnachtingsplek alleen nooit voor het donker bereiken. Het laatste stuk liepen we daarom met onze zaklampen in het donker, maar gelukkig kwamen we veilig, maar wel bedekt met modder aan.

Deze keer waagde ik me wel aan de lokale douche in het klooster. Gewapend met een zaklamp en in ons ondergoed namen we met behulp van bekertjes een wel érg verfrissende douche. Wat hebben wij het in het westen toch goed.

Het avondeten was heerlijk en we speelden tot in de late uurtjes kaartspelletjes met z’n allen.

Monniken Myanmar

Dag 3

Uitslapen zat er natuurlijk niet in, want de monniken begonnen al vroeg te zingen in het gebouw. Na een lekker ontbijt begonnen we aan onze hike naar Inle Lake, ongeveer 4,5 uur lopen. Gelukkig hoefden we niet meer zoveel te klimmen en was het voornamelijk afdalen.

Na onze laatste lunch samen stapten we in de boot die ons naar het Inle Lake bracht.

Boot-Inle-Lake

Wat moet je meenemen?

Het is best handig om van te voren te weten wat je ongeveer mee moet nemen. Zorg ervoor dat alles in een daypack past en dat hij niet te zwaar is. Je loopt er namelijk een paar dagen mee op je rug.

• Genoeg water, denk aan ongeveer een liter (onderweg kun je in sommige dorpjes drinken en snacks kopen)
  • Warme kleding voor ’s avonds (het kan er ’s avonds behoorlijk fris worden)
  • Slippers, handdoek en douchespullen (je kunt wel alleen maar met koud water douchen)
  • Regenjas en regenhoes voor je rugzak
  • Zonnebril en eventueel een hoed of pet
  • Zonnebrandcrème
  • Muggenspray
  • Toiletpapier
  • Zaklamp
  • Camera
  • Powerbank (de overnachtingsplekken hebben geen stopcontacten)
  • Lakenzak en kussensloop (dekens en kussen worden verzorgd, maar ik vond het wel fijn om mee te hebben)

Trekking-Kalaw-Farmers Myanmar

Prijs trekking Kalaw

De prijs zal per organisatie iets verschillen, maar grotendeels liggen deze wel op één lijn. Zo betaalde ik slechts $20 voor een driedaagse trekking. Hierbij zat inbegrepen: ontbijt, lunch en diner, overnachtingsplekken tijdens de trekking, een gids en de bagagetransfer naar Inle Lake. De prijs is wel afhankelijk aan de grootte van de groep. Voor een kleinere groep betaal je iets meer.

Kalaw bereiken

• Yangon – Kalaw: Er rijden bussen direct van Yangon naar Kalaw. Deze busrit duurt in theorie ongeveer 9 uur, maar het zou in de praktijk wat langer kunnen duren.
  • Hpa-An – Kalaw: De rit van Hpa-An naar Kalaw duurt in theorie zo’n 10 uur, maar in de praktijk deed onze bus er maar liefst 14 uur over. Deze rit verliep echt niet soepeltjes omdat we veel stops maakten en zelfs middenin de nacht de bus uit moesten omdat deze te zwaar was om de tolpoort te mogen passeren.
  • Naypyidaw – Kalaw: Onderweg naar Kalaw kun je ook besluiten een tussenstop te maken in Naypyidaw, de (nieuwe) uitgestorven hoofdstad van Myanmar.