Skip to main content

Laos en Vietnam zijn beide prachtige landen waarvan ik blij ben dat ik ze heb bezocht tijdens mijn rondreis door Zuidoost-Azië. Deze buurlanden zijn ook hartstikke goed te combineren. Ik reisde van het noorden van Laos naar Vietnam over land. Van Luang Prabang naar Sapa om precies te zijn, Alles over deze route vertel ik je in dit artikel!

Van Laos naar Vietnam over land

Als je van Laos naar Vietnam wilt reizen, heb je praktisch gezien twee opties:

1. Je pakt het vliegtuig vanaf Luang Prabang of Vientiane naar één van de vliegvelden van Vietnam.
  2. Je reist van Laos naar Vietnam over land: per boot en per bus.

De eerste optie is zeker wel de meest comfortabele en snelste optie, maar gelijk ook de duurste. De tweede optie duurt langer, maar je ziet veel meer van de omgeving en je komt in de niet-toeristische gebieden. En dat vond ik wel erg tof. Ik ben achteraf gezien blij dat ik voor optie 2 heb gekozen, omdat ik tijdens deze route misschien wel de meest authentieke sfeer heb kunnen proeven van Laos én van Vietnam.

Laos Nong Khiaw

Grensovergangen van Laos naar Vietnam

Dit zijn de grensovergangen tussen Laos en Vietnam van noord naar zuid:

• Pang Hok / Tay Trang*
  • Na Meo / Nam Soi
  • Nong Haet / Nam Can
  • Nam Phao / Cau Treo
  • Na Phao / Cha Lo
  • Dansavanh / Lao Bao
  • Phou Keua / Bo Y

*Reis je net als ik, van Luang Prabang naar Sapa, dan neem je de eerste grensovergang (Pang Hok / Tay Trang).

Visum Vietnam regelen

Voor Vietnam heb je een visum nodig die je vooraf moet regelen. Een Visa on Arrival is niet mogelijk.

De mogelijkheden wanneer je met het vliegtuig naar Laos naar Vietnam reist zijn een E-Visa of het regelen van je visum bij de Vietnamese ambassade.

Wanneer je over land van Laos naar Vietnam reist kun je enkel je visum via de Vietnamese ambassade aanvragen. Het e-visa is namelijk alleen geldig als je Vietnam binnen vliegt.

In Laos kun je je visum voor Vietnam regelen in Luang Prabang of in Vientiane. Ik regelde mijn visum in Luang Prabang. Prijzen hiervan zijn:

• 30 dagen single entry = $55
  • 30 dagen multiple entry = $75
  • 90 dagen single entry = $75
  • 90 dagen multiple entry = $90

Op het aanvraagformulier moet je een datum zetten waarop je het visum wil laten ingaan. Vanaf die datum gaat het visum gegarandeerd in, ook al kom je pas later in het land aan. Dat betekent dat je na precies 30 of 90 dagen vanaf deze ingangsdatum Vietnam weer moet verlaten.

Je visum + je paspoort kun je na 2 hele werkdagen ophalen. Tegen een hoger tarief is het ook mogelijk om je visum eerder op te halen. Het bedrag van het visum kun je ook gewoon in Laotiaanse Kip betalen.

Route van Laos naar Vietnam

Luang Prabang » Nong Khiaw

Luang Prabang is een hele toffe stad in het noorden van Laos en wordt door veel backpackers bezocht. Er zijn genoeg gave activteiten in Luang Prabang om je een aantal dagen prima te vermaken. Zoals de Kuang Si waterval die door sommigen als mooiste van heel Zuidoost-Azië wordt bestempeld.

Kuang si watervallen

Vergeet in Luang Prabang niet je visum voor Vietnam te regelen bij de ambassade.

Van Luang Prabang reis je met de bus in ongeveer 5 uur naar Nong Khiaw. Je ticket regel je gemakkelijk bij je ho(s)tel of guesthouse.

Nong Khiaw » Muang Khua

Nong Khiaw is een dorpje gelegen in een prachtige omgeving. De mooie bezienswaardigheden in Nong Khiaw zoals viewpoints en grotten, maken het een leuke plek om een aantal dagen te verblijven.

Nong Khiaw Laos

Met de boot vaar je vanaf dit dorp in zo’n 6 uur naar Muang Khua. Dit ticket kost 150.000 kip en koop je bij het kantoortje bij de instapplaats van de boot. Je kunt er ook nog voor kiezen om eerst het kleine dorp Muang Ngoi te bezoeken voordat je naar Muang Khua reist. De boot van Nong Khiaw naar Muang Ngoi kost 25.000 kip en doet er ongeveer 1 uurtje over.

Tijdens de boottocht naar Muang Khua genoot ik van de prachtige omgeving. Het deed me een beetje denken aan de slowboat over de Mekong van Thailand naar Laos. Op de boot zaten, naast ons, een handjevol andere toeristen: een gepensioneerde Duitser en Fransman, een Israëliër en een Frans stel van onze leeftijd. We hebben een tijd samen gereisd en dit waren ook de enige toeristen die ik tijdens deze hele route naar Sapa ben tegengekomen.

Omdat de Laotiaanse regering heeft besloten om een gigantische dam te plaatsen in de rivier, konden we na een aantal uur niet verder varen en moesten we uit de boot stappen. We stapten daarom over in een pick-up truck die ons naar de andere kant van de dam bracht. Daar konden we na ruim een uur weer op een boot stappen en onze weg vervolgen naar Muang Khua.

van Laos naar Vietnam over land

Muang Khua » grensovergang » Dien Bien Phu

In het stoffige stadje Muang Khua zijn de overnachtingsplekken op één hand te tellen en niet vooraf te boeken. Omdat wij de enige toeristen waren, was het erg gemakkelijk om een kamer te fixen. Er is precies NIKS te beleven in Muang Khua, dus ik raad het zeker aan om de volgende dag direct door te reizen naar de grensovergang.

De bus van Muang Khua naar Dien Bien Phu kost 60.000 kip en duurt ongeveer 5 uur in totaal inclusief de grensovergang. Het vertrek van de bus staat om 7:00 ingeroosterd, maar hij vertrekt vaak pas echt om 8:00 uur. Je ticket koop je in de bus vlak voordat hij vertrekt. Er gaat ook een bus rond 11:00 en wellicht nog een in de middag. Maar het is onzeker of deze bussen daadwerkelijk vertrekken, hoe laat precies én of er nog plek is. De veiligste optie is de bus van 7:00.

Ik keek m’n ogen uit toen ik op de bus stond te wachten ’s ochtends vroeg in Muang Khua. Uit de speakers hoorden we communistische leuzen, de monniken haalden in hun oranje kledij de aalmoezen op en de kinderen uit het dorp liepen met hun eigen krukje naar school. De buschauffeurs rookten nog even iets uit een bijzondere DIY-pijp (Do It Yourself). Wát een andere cultuur!

Muang Khuatabakspijp Laos

Bij de grensovergang bevindt zich eerst het checkpoint voor je visum. Wanneer je visum is gecheckt, stap je terug in de bus en rijd je een stukje door. Bij de grens vindt de paspoortcheck plaats.

Na de paspoortcheck bevindt zich een klein winkeltje waar wij heel goedkoop en simkaartje hebben kunnen kopen met onbeperkt internet geldig voor een maand (voor enkele euro’s). Ze probeerden ons wel te bedonderen door een flinke hoeveelheid wisselgeld niet terug te geven, dus wees alert!

De bus waarmee we deze route hadden afgelegd, was op zijn zachtst gezegd niet heel fris. De stoelen zaten los, de rugleuningen zagen bruin van de vetvlekken en ik rook continue ondefinieerbare vieze geuren. Dat was echt even afzien, zeker voor mij met mijn lichte vorm van smetvrees!

Dien Bien Phu

Eenmaal aangekomen in Dien Bien Phu merkte ik duidelijk dat ik in een ander land was aangekomen. De stad was een groot verschil met de kleine dorpjes in Laos. De stad is groot, heeft een drukke hoofdstraat en elk moment hoorden we getoeter. Iets waar ze in Vietnam dol op zijn!

Via Tripadvisor vonden we het Phadin Hotel met zeer goede beoordeling vlakbij het busstation. De grote kamers zagen er op de foto’s super netjes en fancy uit en beschikten over airco en warm water. Ik was wel even toe aan een luxe hotel. Terwijl we de entree binnenliepen zag ik alleen maar zakenmannen strak in pak met koffertjes. Daar kwam ik aan in m’n olifantenbroek en zweterig T-shirt… De receptioniste vertelde ons dat een kamer 350.000 Dong kost voor 1 nacht. Even omrekenen… dat is maar €13! Terwijl we in de lift met spiegelende goudkleurige wanden stapten met onze keycard in de hand moest ik wel een beetje giechelen.

Terwijl we na een warme douche rondliepen door de stad werden we door veel mensen aangekeken. Sommigen zwaaiden naar ons, zeiden hallo en de meesten keken ons na. We moesten er allebei wel om lachen. Het is duidelijk te merken dat er in Dien Bien Phu erg weinig westerse toeristen komen.

In Dien Bien Phu is niet heel veel te doen, maar de stad heeft wel een interessante geschiedenis. In 1954 werd het Franse leger verslagen tijdens de slag van Dien Bien Phu. Voor de Fransen was deze slag de aanleiding om zich terug te trekken uit Vietnam. Het monument kun je op de heuvel bezichtigen. Je hebt er ook een mooi uitzicht op de stad. Het leukste vond ik nog om rond te lopen en de verbaasde en vrolijke gezichten van de locals te zien.

Waar je écht lekker kunt eten in Dien Bien Phu, is het Yen Ninh restaurant dat wordt gerund door een vriendelijke familie. Hier eet je spotgoedkoop Vietnamese gerechtjes in een gezellig ingerichte huiskamer.

Dien Bien Phu

Dien Bien Phu » Sapa

Vanuit Dien Bien Phu vertrekt een directe bus naar Sapa met als eindbestemming Lào Cai. Er zijn verschillende opties voor deze bus. De bus vertrekt om 6:30, 9:00 en 11:30. De prijs is 230.000 dong en de rit duurt zo’n 8 à 8,5 uur. ’s Avonds vertrekken er ook slaapbussen om 17:30 en 18:30. Deze rit duurt 10 tot 11 uur en kost 250.000 dong.

’s Ochtends werden we tijdens het wachten bij het busstation aangesproken door een Vietnamese student. Hij sprak een woordje Engels en wilde zijn Engels graag met ons oefenen. De meeste Vietnamezen en Laotianen spreken niet tot nauwelijks Engels, dus het was erg leuk om met een local normaal te kunnen communiceren. We stelden elkaar vragen over elkaars cultuur en land. Natuurlijk maakte we na afloop van ons gesprek een foto.

Ook de lokale bus naar Sapa was niet erg schoon. Tijdens de stops leek het weer alsof we celebrities waren. De lokale bevolking staarde ons vaak aan en sommigen gingen lachend met ons op de foto. Het is erg opvallend dat weinig toeristen deze route nemen, maar dat maakt het juist zo leuk!

Dien Bien phu busstation

Na een oncomfortabele, maar onwijs mooie rit van 8,5 uur kwamen we aan in Sapa. Achteraf hoorden we dat ook veel locals niet enthousiast zijn over de lokale bussen. Misschien was de slaapbus toch beter geweest? Sleeperbussen zijn over het algemeen veel relaxter dan lokale bussen in Vietnam.

Van Laos naar Vietnam over land doen?

De route van Laos naar Vietnam over land was niet altijd heel erg comfortabel, maar wel avontuurlijk en heel interessant. We hebben in prima ho(s)tels geslapen wat de reis een stuk comfortabeler maakte. Deze manier van reizen gaf mij de kans om een kijkje te nemen in het leven van de lokale bevolking en meer te weten te komen over hun cultuur en levensstijl.

De reis van Laos naar Vietnam over land is naar mijn mening niet geschikt voor luxepoezen en voor reizigers die liever alleen op de toeristische plekken komen. Daar is natuurlijk niks mis mee, maar in dat geval raad ik je aan om het vliegtuig te pakken.

Voor reizigers die graag de authentieke kant van deze twee landen willen zien, houden van een beetje avontuur en het niet erg vinden om niet in de schoonste bussen te zitten, is deze route erg geschikt en heel erg tof!

Alles over mijn reisroute door Zuidoost-Azie lees je hier.